منشور آزادی ایرانیان
آوریل 23, 2017
ملاقات پرزیدنت ترامپ با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد
آوریل 25, 2017
نمایش همه

زندانی سیاسی ارژنگ داوودی در یازدهمین سال زندان به اعدام محکوم شد

ارژنگ داوودی، شاعر، معلم، نویسنده و زندانی سیاسی شجاعی است که در یازدهمین سال زندان، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف الحسینی به اعدام محکوم شد. این حکم در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ در پانزدهمین سالگرد قیام دانشجویی در کوی دانشگاه تهران برای ارژنگ داوودی صادر و به وکیل وی وحید مشکانی فراهانی ابلاغ شد. ارژنگ داوودی آبانماه ۱۳۸۲ در اطراف دانشگاه تهران دستگیر شد و پس از ۱۶ ماه شکنجه و زندان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست حسن زارع دهنوی معروف به حداد، به ۱۵ سال زندان به اتهام تاسیس کنفدراسیون دانشجویان ایرانی و جنبش آزادی ایرانیان، نوشتن مانیفست علیه جمهوری اسلامی، و همکاری با یک خبرنگار کانادایی در ساخت مستند ایران ممنوع  محکوم شد. در بیش از یک دهه زندان چندین پرونده جدید نیز برای ارژنگ تشکیل گردید.

در تابستان ۱۳۸۸ هفتاد و چهار روز اعتصاب غذای اعتراضی در زندان ارژنگ را تا آستانه مرگ پیش برد.  سال ۱۳۸۹ اتهام توهین به ولی فقیه و مسولین نظام در زندان هم به اتهامات وی اضافه شد و ده سال و هشت ماه محکومیت وی را سنگین تر کرد. تمام اموال و دارایی های وی و حتی خانه مسکونی و مدرسه غیر انتفاعی پرتو حکمت که مدیریت آن نیز بر عهده ارژنگ بود، توسط دادگاه انقلاب مصادره شد و ارژنگ برای طی کردن باقیمانده دوران طولانی زندان سیاسی اش به زندان مرکزی بندر عباس که هزار و پانصد کیلومتر از خانه وی در تهران فاصله داشت تبعید شد. اردیبهشت ۱۳۹۱ از زندان بندر عباس به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب در تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی معروف به قاضی مرگ منتقل شد. در این زمان محمد علی دادخواه وکالت ارژنگ را بعهده داشت. دادخواه در حین دفاع از ارژنگ داوودی توسط قاضی صلواتی بازداشت و به زندان فرستاده شد.همکار وی وکالت پرونده ارژنگ را بعهده گرفت. دوم شهریور ماه ۱۳۹۱، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای* اعلام کرد که اتهام محاربه با خداوند علیه ارژنگ داوودی توسط قاضی صلواتی مطرح شده است که میتواند مجازات اعدام به همراه داشته باشد. پیگیریهای سازمان های جهانی حمایت از حقوق بشر جلوی صدور حکم اعدام را در آنزمان گرفت. در نهایت ۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج به اتهام عضویت و همکاری با سازمان مجاهدین خلق از درون زندان برای ارژنگ داوودی حکم اعدام صادر کرد. این اتهام از پایه و اساس باطل است چرا که ارژنگ داوودی هیچگاه عضو و یا همکار این سازمان نبوده است.

ارژنگ داوودی یازده سال از زندگی اش را بدون داشتن حق ملاقات با خانواده، تلفن و مرخصی در زندانهای اوین، رجایی شهر و بندر عباس سپری کرده است. بارها برای مدت های طولانی در سلول های انفرادی شکنجه شده است و حالا با پرونده سازی برای وی حکم اعدام صادر شده است. ارژنگ داوودی از درون زندان هم دست از مبارزه برنداشت و حتی برای کنفرانس گذار به دموکراسی در ایران که ژانویه سال ۲۰۱۲ در دانشگاه جرج واشینگتن و کنگره آمریکا برگزار شده بود، پیام فرستاد. این کنفرانس توسط دانشگاه امنیت ملی و سیاست خارجی واشینگتن و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، در دو مرحله برگزار شده بود تا راه های عملی مبارزه با جمهوری اسلامی و براندازی این حکومت و جایگزینی آن با حکومتی سکولار و دموکراتیک را بررسی کند.همچنین نقشی کلیدی در شورای موسس کنگره ملی ایرانیان ایفا کردکه در حال حاضر هم ریاست افتخاری آنرا بر عهده دارد. ارژنگ داوودی بارها از بازجویان پرونده اش در دوران زندان شنیده است که از دلایل اصلی سخت گیری های طاقت فرسا علیه وی در زندان، مقاومت سرسختانه ارژنگ و  نقش موثرکنفدراسیون دانشجویان ایرانی، تشکیلاتی که وی پایه گذار آن بود، در تحریم نفت ایران بوده است. حکم اعدام وی نیز در پایان شش ماه مذاکرات بی نتیجه هسته ای صادر شده است.  ارژنگ داوودی در وصیت نامه اش که سال ۱۳۸۶ منتشر شد امیرعباس فخرآور  را بعنوان سخنگوی رسمی جهت پیگیری کارهای مربوط به پرونده اش معرفی کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل  info@fakhravar.com و یا  fakhravar@iwp.edu تماس بگیرید.

گفتگو و نظر
//]]>