گفتگوی قانون اساسی – جلسه صبح
می 22, 2017
متن سخنرانی امیرعباس فخرآور، رییس سنا کنگره ملی ایرانیان در پارلمان انگلستان
نوامبر 2, 2019
نمایش همه

مصاحبه اختصاصی امیرعباس فخرآور با روزنامه الشرق االوسط

مصاحبه اختصاصی ” امیرعباس فخرآور” با روزنامه ” الشرق الاوسط ”
به تاریخ بیست و سوم ژانویه 2018

کنگره آمریکا در آخرین بیانیه خود، کنگره ملی ایرانیان را مهم ترین گروه مخالف توصیف کرده است. بنیانگذارآن، امیر فخرآور از زمانی که دانشجو بود بارها با ملایان حاکم بر ایران مخالفت کرده است. او 19 بار زندانی و شکنجه شده است و رژیم ایران تمام استخوان هایش را شکسته است. در سال 2006 او موفق به فرار به ایالات متحده شد و ارتباطات خود را با تصمیم گیران آنجا برقرار کرد. او صراحتا می گوید که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به ایران، خاورمیانه و جهان خیانت کرده است.
فخرآور که نزدیک به تیم رهبری رئیس جمهور دونالد ترومپ است ، به طور منظم از کنگره ایالات متحده بازدید می کند تا آنها را در مورد واقعیت آنچه که در داخل ایران اتفاق می افتد، توجیح کند. در ایران او با دوست خود ارژنگ داوودی کنگره ملی ایرانیان را تاسیس کرد. ارژنگ داوودی از سال 2002 در زندان های رژیم است در سال 2014 به اعدام محکوم شد. او چندین کتاب را تهیه کرد و بسیاری از مقالات را منتشر کرده است.
فخرآور اولین بار در 16 سالگی به زندان رفت به خاطر یک سوالی که در یک سخنرانی دانش آموزان پرسیده بود: چرا این سیستم برای رفع مشکلات کشور از استعدادهای نسل جدید بهره نمی گیرد؟ او 8 ماه در انفرادی گذشت. پس از آزادی، او در شمال غرب ایران وارد دانشکده پزشکی شد. در یک سخنرانی در دانشگاه ارومیه با لحن استهزا خطاب به رهبر گفته بود: من فکر نمی کنم آن میزان آزادی که آقای رهبر می گوید در این کشورداشته باشیم. هزینه این سخن او وارد شدن به زندان ارومیه بود ، که در آن جلادان بی رحمی داشت. آخرین بار او به خاطر یکی از رمان هایش به 8 سال زندان محکوم شد و این چنین شد که شهرت بین المللی در سال 1999 به دست آورد. در داخل زندان شروع به ادامه تحصیل کرد و برای کنکور دانشگاه و به مدت دو روز از زندان مرخصی گرفت، و در یک مناسبت، و با کمک دوستانی از پنتاگون قادر به فرار به آمریکا شد. کتاب های او به لس آنجلس فرستاده شد و جایزه ای را برای کتاب «سبزترین چشم زمین» به دست آورد. سپس کتاب «رفیق آیت الله» را منتشر کرد. از زمان انقلاب دانشجویی در سال 1999، که رژیم او را متهم به تحریک مردم (به عنوان رهبر معترضین)کرده بود، ارتباطات او با داخل ایران هرگز قطع نشده است.
در مصاحبه خود با الاشرق الاوسط، فخرآور نقش اتحاد جماهیر شوروی در انقلاب ایران را بازگو می کند و می گوید که ملاها در ایران برعکس آن پیزی که ادعا می کنند نمایندگان امام دوازدهم نیستند، ، بلکه آنها تنها عوامل KGB هستند.
– داستان کتاب «رفیق آیت الله» چیست؟ آیا در مورد رابطه رهبر با اتحاد جماهیر شوروی است؟
– بله، این کتاب در مورد نقش اتحاد جماهیر شوروی در انقلاب اسلامی است و اینکه چگونه خامنه ای را به قدرت می رسانند. این کتاب تا کنون بیش از 3 میلیون غیر رسمی آن در ایران به چاپ رسیده است و از آنجا که در ایران ممنوع است، به صورت سیاه و سفید عرضه می شود. در این کتاب صدها اسناد و اطلاعات وجود دارد که نشان می دهد ملاهای ایران، ابدا نمایندگان امام دوازدهم نیستند بلکه آنها تنها عوامل سازمان اطلاعات و امنیت شوروی هستند (که به عنوان KGB شناخته می شود)، که در دهه 1960 و 1970 در مسکو آموزش دیده بودند. این کتاب شامل تمام اسناد و مدارک و جزئیات آن برای اثبات این واقعیت است و از بایگانی «KGB» و برخی اسناد از «سیا» و «موساد» و آرشیوهای اطلاعات ایران به دست آمده است. من از سندی از مخالفان ایران استفاده نکردم. پس از انتشار این کتاب، بسیاری از طرفداران خامنه ای، بسیجی ها، اعضای سپاه پاسداران و حتی ملاهای جوان به من زنگ زدند و تشکر کرده اند که چشمانشان را بازکرده ام زیرا ” قبلا معتقد بودند که خامنه ای مردی مقدس است”.

رهبران ایران می گویند که رژیم کنونی بسیار قوی است و هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد. چه کسی می تواند آن را تغییر کند و چگونه قرار است این اتفاق بیافتد؟
-اگر رژیم پایدار باشد، همانطور که ادعا می کنند، پس چگونه است که مردم به محض فراخوان سازمان ما، کنگره ملی ایرانیان، (در روز شنبه 23 دسامبر و به کمک دانشجویان داخل)، به خیابان ها آمدند؟ اکنون در بیش از 100 شهر و بیش از دو هفته است، که این جنبش ادامه دارد. من به شما اطمینان می دهم که مردم درباره شایعه ای صحبت می کنند مبنی بر اینکه خامنه ای و خانواده اش به روسیه فرار کرده اند ولی مقامات روسی به این نتیجه رسیدند که به دروغ اعلام کنند خامنه ای و خانواده اش در ترکیه هستند.
– آیا شما مطمئن هستید درباره اینکه خامنه ای به روسیه فرار کرده است؟
– بله، و او منتظر است تا ببیند آیا وضعیت به قبل از فرارش از کشور برگشته است یا خیر.
– آیا مطمئن هستید؟
– 100 درصد، علاوه بر او، صدها مقام ارشد ایرانی نیز به خارج از کشور گریخته اند و به همراه خود پول و طلا از ایران خارج کرده اند. بنابراین چگونه یک سیستم پایدار است در حالیکه یک فراخوان ساده برای تظاهرات در شبکه های اجتماعی می تواند بنیان آن را بلرزاند؟ این نشان می دهد که رژیم اصلا پایدار نیست و حکومت در تنگنا قرار گرفته است.
– به همین دلیل است که در فاکس نیوز گفتید، شما به سازماندهی تظاهرات کمک کردید و برای آنها برنامه ریزی کردید؟
– بله ما سالها، از جنبش سبز در سال 2009، روی آن کار کرده ایم. حتی قبل از آن، در سال 1999، انقلاب دانشجویی، اما با یک رژیم سرکوبگر مواجه شدیم. در هر دو مورد، این رژیم اعلام کردند که یکی از رهبران جنبش سبز، امیر فخرآور، کسی است که خودش از بانیان تظاهرات دانشجویی در سال 1999 بوده است. این بار ما با استفاده از تمام روابط مان در داخل و خارج از کشور برای جنبش خیابانی موفق شدیم. بعضی ها در ایران بودند که به ما هشدار می دادند که ما نباید در مورد تظاهرات ها صحبت کنیم، زیرا ما خارج از ایران هستیم. ولی ما باور داریم که مرزی وجود ندارد و داخل ایران و خارج از ایرانی وجود ندارد، همه ما ایرانی هستیم. ما برای این تظاهرات برنامه ریزی کرده ایم و باز هم برنامه ریزی می کنیم. چطور است که هنگامی که خمینی شروع به انقلاب کرد- او در داخل ایران نبود- و در فرانسه بود، آنها این موضوع را پذیرفتند و از دیدشان هم خیلی خوب بود، ولی همان ها امروز ما را متهم می کنند که چون در خارج از ایران هستیم، پس حق نداریم این کار را انجام دهیم. من به این نسل می گویم که لطفا ساکت شوید و اجازه دهید نسل جدید کار خود را انجام دهد.
– هدف شما از برنامه ریزی برای جنبش های خیابانی چیست؟ آیا ایرانی ها نمی ترسند از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج که در میان آنها در خیابان ها مانند گشتاپو در تاریخ آلمان نازی جولان می دهند ؟
– در واقع، در آن زمان ما فکر نمی کردیم که تظاهرات به این بزرگی خواهد شد. ما می خواستیم بدانیم که امکان این جنبش در داخل ایران چقدر است، زیرا ما می دانستیم که امید بسیاری وجود دارد، چرا که دولت آمریکا تغییر کرده است. برعکس رفتار رئیس جمهور سابق، باراک اوباما خائن در سال 2009، زمانی که او را دیدیم که چگونه از رژیم در برابر مردم دفاع کرد. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهورکنونی، گفت: اگر مردم دوباره حرکتی کنند، از مردم حمایت می کنند. من به آنها گفتم که در حال حاضر ما نمایندگان مردم ایران در خارج از کشور هستیم، و ما از رئيس جمهور می خواهیم که برای جلوگیری رژیم از قتل عام مردم، از تظاهرات های مردم حمایت کند. رئیس جمهور ترامپ هم گفت که او حمایت خواهد کرد و وقتی مردم بیرون آمدند، من دوباره از دولت خواستم که اکنون آن زمانی است که شما از ما حمایت کنید. با وجود اینکه تعطیلات کریسمس و سال جدید بود و ایشان دوره تعطیلات را می گذراندند، موافقت کردند و تماس گرفتند و به افرادی که در کنارشان بودند گفتند که مطمئن شوید که این بار قضیه متفاوت باشد.
من اطمینان دارم که کتاب «رفیق آیت الله» در رخ دادن آنچه که اکنون در ایران اتفاق می افتد بسیار مهم بود زیرا کتاب «رفیق آیت الله» به مردم نشان داد که در پشت پرده چه می گذرد ، هم اکنون بسیاری از سپاه پاسداران و بسیجیان قبول نمی کند به خیابان ها رفته و دست به کشتار مردم بزنند. بسیاری از پاسداران، کارت های خود را بدون ترس، آتش می زنند. این در حالی است که ده سال پیش، آنها فکر می کردند که اگر مردم را بکشند و یا در این مسیر کشته شوند، در بهشت به عنوان سربازان امام دوازدهم حضور خواهند داشت، چرا که آنها به خامنه ای به عنوان نماینده واقعی آن حضرت می نگریستند. این بار اما، داستان متفاوت بود؛ آنها می دانستند که خامنه ای یک عامل KGB بود و تمام این انقلاب توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده بود. آنها نمی خواستند بکشند و یا کشته بشوند.
-اما آیا اکنون فکر می کنید که روسیه اجازه خواهد داد که رژیم ایران در هم بشکند؟ یا اینکه این تظاهرات رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، را می ترساند؟ او ممکن است در ماه مارس برای انتخابات ریاست جمهوری در روسیه دوباره کاندید بشود.
– اکنون پوتین در قدرت است، من مطمئن نیستم که او پس از او چه چیزی رخ خواهد داد. اما پوتین در پی طرح یوری آندروپوف است. حتی در سخنرانی های خود، دو بار در زبان روسی – که من هردوی آنها را در کتابم آورده ام – از کلمه «شوروی» به جای «فدراسیون روسیه» استفاده کرد، این نشان می دهد که پوتین رویایش به دست آوردن قدرت مجدد اتحاد جماهیر شوروی است. او قطعا کمک می کند که رژیم ایران در قدرت بماند ، و شما حتما متوجه شدید که در تمام جلسات شورای امنیت، و در طول مذاکرات در توافق هسته ای، روسیه دائما از رژیم پشتیبانی کرده است.
اما همان طور که پیشتر گفتم، این بار داستان کمی فرق کرده است. این بار مردم شعار می دادند ” سفارت روسیه، لانه جاسوسیه”. تا کنون، روسیه و چین در نبود سفارت ایالات متحده، خوشبخت بودند. مردم این بار داستان واقعی پشت انقلاب و رژیم را می دانستند و اینکه روسیه و چین از رژیم حمایت خواهند کرد و به همین راحتی کشور ما را ترک نخواهند کرد. مبارزه ما در ایران برای دموکراسی و آزادی فقط علیه ملاها نیست، بلکه در برابر محافظ این رژیم، یعنی روسیه، نیز هست.
-شما گفتید که آمریکایی ها وعده کمک به مردم ایران داده اند. پس از تعطیلی اینترنت توسط دولت ایران ، آیا آمریکایی ها کمک خواهند کرد به تظاهرکنندگان تا به جهانیان ارائه بدهند آنچه را که در ایران در حال رخ دادن است؟
– ما در حال مذاکره با دولت آمریکا هستیم و از آنها خواسته ایم ماهواره ای را که توسط نیروهای امریکایی در افغانستان نگهداری می شود را به ما بسپارند که امیدوار هستیم این اتفاق زودتر بیافتد. به ما وعده داده است که در صورت موافقت با استفاده از سیستم اینترنت ماهواره ای ارتش ایالات متحده که در منطقه وجود دارد، اینترنت و همه رسانه های اجتماعی که در حال پوشش دادن آن چه که در ایران هستند را تحت پوشش قرار خواهد داد. همانطور که شاهد هستید تنها پس از دو روز پس از بسته شدن اینترنت در ایران توسط رژیم، و پس از این تهدید پرزیدنت ترامپ، رژیم هراسان به صورت محدود استفاده از اینترنت را مجددا آزاد کرد که به صورت بسیار کند در حال جریان است. اما در صورت تکرار چنین چیزی، ایالات متحده قول مساعد داده است برای تامین اینترنت آزاد و مجانی برای همه ایرانیان. اینترنتی که رژیم به هیچ عنوان نمی تواند جلوی دسترسی مردم به آن را بگیرد. این نرم افزار از ماه مارس آماده استفاده خواهد بود.
-آیا تظاهرات ها در ایران متوقف شده است؟
– ما به آنچه اتفاق افتاده است، را انقلاب قانون اساسی نامیدیم، ما نسخه پیشنهادی خودمان از قانون اساسی آینده ایران را نوشتیم و به کنگره آمریکا فرستادیم که آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند. ما می خواهیم به آنها اطمینان دهیم که ایران پس از جمهوری اسلامی، یک ایران حامی تروریسم در جهان نخواهد بود و یا اینکه سعی کند که یک امپراتوری باشد که کشورهای دیگر را کنترل کند. نه. ما خواهان آزادی و دموکراسی هستیم و می خواهیم یک همسایه خوب در منطقه و یک عضو خوب جامعه بین المللی باشیم
در مرحله بعد ما از حامیان مان در ایران خواسته ایم شعارهایی را بر روی دیوارها در همه جا، بر روی ساختمان ها، موسسات، مدارس و دانشگاه ها بنویسند. این اتفاق در طول هفته گذشته در حال انجام شدن بوده است. آنها دوربین های مخفی مستقر در رژیم را برای کنترل جامعه نابود خواهند کرد. این چیزی است که ما از آنها خواسته ایم. تمام دوربین های مدار بسته را نابود کنید و شعارهایی علیه خامنه ای را در همه جای کشور بنویسید و این اتفاقی است که هم اکنون در حال رخ دادن آن است. تظاهرات ها متوقف نشده اند، آنها در بلوچستان، آذربایجان، لورستان، کردستان و خوزستان ادامه می دهند و مردم در مناطق مرزی همچنان در حال مبارزه هستند. آنها سلاح دارند و با رژیم مواجه خواهند شد.
– آیا آنها علیه رژیم مسلح هستند؟
– بله در حال حاضر آنها اسلحه و ادوات نظامی هم دارند. در مناطق مرزی تهیه سلاح آسان است. آنها اکنون سلاح زیادی ندارند، اما اگر رژیم تصمیم به حمله و بدون در نظر گرفتن هر چیزی و تهدید به خونریزی برای بقای خود بکند، مرحله بعدی قطعا مبارزه مسلحانه علیه رژیم در سراسر کشور خواهد بود.
– پدرت در نیروی هوایی در زمان حکومت شاه بود آیا شما فکر می کنید که ارتش منظم در حال حاضر با مردم است؟
– بله، و پس از آن پدر من نه تنها در نیروی هوایی در زمان شاه، بلکه تا سال 2002 به عنوان یک افسر در نیروی هوایی باقی ماند. ما در چندین شهر زندگی می کردیم و مطمئنا می دانم که رژیم قادر به کنترل کامل ارتش منظم در ایران نبوده و نیست. بنابراین آنها سپاه پاسداران را تاسیس کردند. رژیم نتوانست حمایت نظامیان را دریافت کند. اگر به انقلاب روسیه نگاه کنید، ارتش سفید وجود دارد، و سپس آنها ارتش سرخ را ایجاد کردند. ارتش منظم در ایران مانند ارتش سفید است و شورشیان نتوانستند آن را کنترل کنند، بنابراین آنها سپاه پاسداران را به سبک ارتش سرخ شوروی ایجاد کردند. سپاه پاسداران نمی توانست ارتش منظم را نابود کند. در طول سالهای انقلاب، ارتش در کنار مردم باقی ماند، ارتش به مردم ضربه نخواهد زد. به عنوان مثال، در طی انقلاب دانشجویی سال 1999، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تانک به خیابان ها آمدند، اما ارتش منظم به آنها هشدار داد که ممکن است برای مبارزه با آنها (سپاهیان) به خیابان ها بیایند.
– برای بازداشت شدگان، ما از رژیم شنیده ایم که 5 خودکشی در زندان انجام شده است، آیا فکر می کنید که 1000 زندانی دیگر نیز خودکشی می کنند؟
– نه رژیم نمی تواند این کار را انجام دهد. آنها 5 نفر را کشتند و واکنش های جامعه بین المللی را دیدند. اکنون آنها کشتن تظاهرکنندگان را متوقف خواهند کرد، اما آنها همچنان مزاحم آنها خواهند شد. رژیم اخیرا 15000 تظاهر کننده را دستگیر کرده است. رژیم از روش روسی استفاده می کند، در طول تظاهرات ها دستگیر می کنند، مدت ها به زندان می اندازند، سپس آنها را آزاد می کنند، سپس مردان اطلاعاتی آنها را آزار می دهند و والدینشان را ناراحت می کنند. آنها را هر روز به دادگاه انقلاب احضار خواهند کرد.
آیا هنوز معتقدید که اگر تظاهرکنندگان موفق به سرنگونی رژیم بشوند، می توانند خاورمیانه و جهان را تغییر دهند؟
– کاملا پس از تحقیقات من برای کتاب «رفیق آیت الله»، من کشف کردم که رژیم حاکم یک گروه کوچک از ملایان شیعه متعصب بود که با حمایت اتحاد جماهیر شوروی به قدرت رسیدند. آنها به اندازه ای که تصور می کنید، قدرتمند نیستند. و برعکس آنان نسل جدید ایرانی و جوانان ایرانی بسیار هوشمند و قدرتمند هستند. اگر ما نسل جدید بتوانیم این رژیم را عوض کنیم، قطعا خاومیانه میانه و جهان تغییر خواهد کرد، چرا که دیگر حامیان تروریسمی وجود ندارد که از سازمان های تروریستی که با «دلارهای نفتی» ایران زندگی می کردند، مانند «حزب الله»، حمایت کند. اگر رژیم تغییر کند، بسیاری از سازمان های تروریستی بدون حمایت مالی رژیم ایران قادر به زنده ماندن نخواهند بود.
– برخی می گویند که پس از تظاهرات اخیر، وضعیت در ایران اینگونه باقی نخواهد ماند. از آنجا که بسیاری از ایرانیان توسط جمهوری اسلامی دستگیر شده اند، رژیم با درگیری های داخلی مواجه است؛ به نظر می رسد رهبری خامنه ای رو به پایان است. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر خامنه ای امروز ناپدید شود؟
– پس از اینکه محمد خاتمی به قدرت رسید، یک حرکت اصلاحی قوی وجود داشت و امید زیادی به وجود آورد. من زمانی که دانشجو بودم 2 بار به خاتمی رای دادم. آن زمان من با خودم می گفتم ما مخالفتی با رژیم نداریم، ما باید گام به گام تغییر دهیم، و ما به عنوان دانشجوی فعال، تصمیم گرفتیم از احزب نظام، یعنی اصلاح طلبان حمایت کنیم. آنها گفتند که رژیم را از درون تغییر خواهند داد، اما بیشتر عمر من در دوران خاتمی در زندان سپری شد. شاید اصلاح طلبان تا سه هفته پیش قدرتی داشتند. اما در طول تظاهرات هیچ کدام از آنها از تظاهرات حمایتی نکردند. پیش از این، متفاوت بود. در این تظاهرات ها هیچ کس به نام میر حسین موسوی یا کروبی اشاره ای نکرد. این تظاهرات ها نشان داد که برای اصلاح طلبان در اصل رژیم، هیچ شکی نیست. زمان خاتمی ما تصور می کردیم که خامنه ای می رود، خاتمی می آید و کشور بهتر خواهد شد. اما این تظاهرات تمام اصلاح طلبان و اعتبار آنها را سرنگون کرده است. داستان اصولگرایان و اصلاح طلبان به پایان رسیده است. تظاهرات نشان داد که اصلاح طلبان در داخل کشور دیگر هیچ نقشی ندارد. اگر خامنه ای بمیرد یا سقوط کند، رژیم نیز با او سقوط خواهد کرد. اما ما امیدواریم که تا آن زمان، بتوانیم کشور را به سمت یک رفراندوم در جهت یک قانون اساسی جدید با کمک جامعه بین المللی حرکت دهیم.
– اما ما متوجه شدیم که اروپایی ها با رژیم هستند و نه با مردم ایران؟
– چون آنها پول های بادآورده شان را از رژیم دریافت می کنند. تمام توافق نامه های نفتی با اروپایی ها، به نفع آنها امضا شده است. برای این، اروپایی ها از رژیم حمایت می کنند. ما به هیچ کشور اروپایی تکیه نخواهیم کرد. از آنجا که آنها می دانند که این ملاها جنایتکار هستند، و اروپایی ها تصمیم به حمایت از آنها گرفتند، این بدان معناست که آنها به خون مردم ایران اهمیت نمی دهند.
– اما بوئینگ توافقی با رژیم را امضا کرده است؟
– کنگره تا کنون حمایت نکرده و مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد.
– پس از یک دوره سکوت، رهبر انگشتان خود را به سوی آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل گرفت. ما می دانیم که او باید این را بگوید، اما آیا این بدان معنا نیست که رژیم اقتدار خودش را نقض می کند؟
وقتی دانشجوی فعال در سن 16 سالگی بودم، در بازجویی به من گفتند که شما از عوامل موساد هستید، در حالیکه من اصلا نمیدانستم که موساد یا سازمان سیا چیست. رژیم فقط متهم می کند و مشکلات را قبول نمی کند. گفتن این حرف، بدان معنی است که رژیم در ضعیفترین حالت خود است. امروزه مردم ایران، آمریکا را دوست دارند. آنها مانند مارکسیست ها نیستند، انقلابیون 1979 بودند که از آمریکا نفرت داشتند. نسل جدید به آمریکا احترام می گذارد و به عربستان احترام می گذارد. هر چیزی که رژیم می گوید مردم آن ها را عوض می کنند. اگر رژیم می گوید ما باید از عربستان سعودی نفرت داشته باشیم، مردم می گویند، پس ما باید آن را دوست داشته باشیم.
– اگر شما در یک زمان کوتاه موفق به براندازی رژیم شوید، فکر می کنید ایران باثبات خواهد ماند یا هرج و مرج و جنگ داخلی شکل خواهد گرفت؟
– هیچ جنگ داخلی وجود نخواهد داشت، شاید برخی از کسانی که با جمهوری اسلامی مواجه هستند علیه جامعه دموکراتیک آینده موضع بگیرند. من می دانم که بسیاری از مقامات فعلی به پول بیشتر فکر می کنند تا امام دوازدهم. اگر فرصت داشته باشند، بخش بزرگی از آنها موقعیت های خود را تغییر خواهند داد و به جامعه جدید خواهند پیوست. در زمان شاه بسیاری بودند که افکار خود را عوض کردند و با انقلابیون همراه شدند. این افراد دوباره تغییر خواهند کرد. من به هیچ وجه امکان جنگ داخلی در ایران را نمی بینم.
– یک مشاور روحانی اذعان داشت که اگر یک رفراندوم برگزار شود، بیش از 70 درصد ایرانیان علیه انقلاب اسلامی رای خواهند داد. ایرانیان چه نوع رژیمی را می خواهند ؟
– من فکر می کنم 90 درصد مردم علیه جمهوری اسلامی هستند. آنها یک حکومت قانون اساسی را می خواهند.
-آیا آنها یک حکومت قانون اساسی مثلا جمهوری ایران یا یک سلطنت مشروطه را می خواهند؟
-بله، در قانون اساسی پیشنهادی ما، هر دو نوع این مدل حکومتی، پیشبینی شده است.
-آیا شما با شاهزاده رضا پهلوی تماس گرفته اید؟
– از مدتها پیش. از زمانی که من در زندان بودم، با ایشان ارتباط داشته ام. اگرچه من طرفدار جمهوری ایران هستم و برخی دیدگاه های متفاوت داشتیم و تصمیم گرفتیم هر یک از ما به شیوه ای متفاوت مبارزه کنیم. اما پس از این تظاهرات، روابط ما دوباره بازگشت، گرچه ایشان فراخوانی برای این تظاهرات ها ندادند، اما بسیاری در ایران او را دوست دارند. ما دوستان خوبی هستیم، و به عنوان رقبای سیاسی به یکدیگر احترام می گذاریم. اکنون تصمیم گرفته ایم تمام تفاوت هایمان را کنار بگذاریم و با هم بجنگیم برای ایران مبارزه کنیم و هم اکنون در کنارهم کار می کنیم.
– کسانی هستند که می گویند که رژیم ، تا زمان دستیابی استراتژیک خود برای کنترل خاور میانه ، هیچ اهمیتی نمی دهد حتی اگر همه ایرانیان گرسنه باشند.
– این درست است، این رژیم علاقه مند به مردم ایران نیست، مردم متقاعد شده اند که این رژیم درفکر کنترل خاور میانه و حتی جهان است. آنها هم اکنون در حال ساختن نسخه اسپانیایی حزب الله در آمریکای جنوبی هستند. این طرح ملاها نیست، که من در کتاب «رفیق آیت الله» بدان اشاره کرده ام، بلکه آن یک طرح روسی است، چرا که روسیه نیاز دارد به یک توده در خاورمیانه، و آخوندها بازیکنان و مجریان آن هستند. در کتاب «رفیق آیت الله» به این موضوع اشاره کرده ام که چطور دکترین یوری آندروپوف مورد استفاده قرار گرفت برای ایجاد کمپ های نظامی در جنوب لبنان، لیبی در زمان معمر قذافی و سوریه در زمان حافظ اسد. او معتقد بود می توان از مسلمانان به عنوان شبه نظامیان و ارتش آموزش دیده علیه ایالات متحده و منافع آن در جهان استفاده کرد. «حزب الله» نمونه ای از آن شبه نظامیانی هستند که در کمپ های شوروی آموزش دیده اند.
در کتاب «رفیق آیت الله» از «یون میهای پاچیپای» که رئیس اطلاعات رومانی و دستیار دیکتاتور «نیکولای چائوسسکو»، پیش از فرار از ایالات متحده در سال 1978 بود، نقل کرده ام. او در کتاب خود «دروغ» گفته است:
آندروپوف با کمک «کا گ ب » شروع به کاشت بذرنفرت از آمریكا و اسرائیل در جهان عرب و مسلمان کرد. آندروپوف از سال 1967 تا اوایل سال 1982، مشغول به خدمت بود. او گفته بود در نهایت، ملاها پیاده روی های روسها هستند و کنترل آنها از طرف روسیه است.
-از برخی از ایرانیان شنیده ام که خامنه ای، اگر احساس کند که هیچ مشکلی برای اقتصاد ایران وجود ندارد، اعلام جنگ علیه عربستان سعودی خواهد کرد؟
– او هرگز نمی تواند. اگر او می خواست جنگ را اعلام کند، پولی برایش باقی نمی ماند و سیستم اکنون ورشکسته بود. ممکن است برخی از موشک هایی که از روسیه و کره شمالی می را آزمایش کند یا برخی از آنها را به یمن بفرستد تا عربستان سعودی را بمباران کند. این چیزی است که رژیم می تواند در هر زمان اتخاذ کند، اما جنگ با عربستان سعودی، برای انجام این کار پول کافی در اختیار ملایان نیست.

-داستان روابط عمیق بین تهران و آنکارا چیست؟
– رئیس جمهور رجب طیب اردوغان تحت تاثیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، روسیه در حال حاضر عرصه نفوذ خود را به ترکیه گسترش داده است. در زمان کودتا، اطلاعات روسیه به اردوغان کمک کرد که کودتا را شناسایی کند، پس از آن اردوغان تصمیم گرفت که دوستانه تر و نزدیک تر به روسیه از ایالات متحده باشد. دوستی بین آنکارا و تهران توسط مسکو حمایت می شود.
– آیا کمک به سوریه برای بقای این رژیم است؟
– این یک مشکل است که توسط رژیم ایجاد شده است. شعارهایی که مردم در این بار در تظاهرات ها عنوان کردند، نفرت مردم را به دخالت در سوریه و حمایت از حزب الله و حوثی ها نشان داد
– آیا شما فکر می کنید روحانی رویای رهبری بعد از خامنه ای را دارد؟ او اکنون موقعیت های رئیس جمهور و فرمانده کل ارتش را در دست دارد. آیا او توانایی انجام این کار را دارد و آیا او زمان انجام این کار را هم دارد؟
– نه، تا ماه گذشته شاید او می توانست این کار را انجام دهد. پس از اعلام بودجه، و اینکه او ردیف بودجه های کلانی برای خوش آمد آیت الله های تأثیرگذار، نشان از این امر می داد. روحانی این را برنامه ریزی کرده بود، اما تظاهرات اخیر این رویار را نابود کرد. در خلال دو سال گذشته، خامنه ای با دستچین کردن عوامل خودش برای انتخاب مجلس و خبرگان رهبری، آینده خود را به عنوان نوع جدید سلطنت در نظر گرفته بود، اما او از قانون اساسی جمهوری اسلامی متضرر شده بود، زیرا او می دانست که مردم منتظر قانون اساسی هستند که باید لغو شوند. روحانی اکنون با چشمانش پایان خط خود، اصلاح طلبان و تندروها را خواهد دید.
– آیا فکر می کنید که توافق هسته ای باید حذف شود؟
– این توافق یک فاجعه بود. از سال 2006 ما خواستار تحریم نفت ایران هستیم. من با بیش از 200 نماینده کنگره ملاقات کرده ام. در پارلمان کانادا، اکثر پارلمان اروپا و حتی در اسرائیل صحبت کردم زیرا رژیم 90 درصد از پول خود را از فروش نفت به دست می آورد. ما خواستار لغو تمام تحریم های دیگر و تمرکز بر نفت شدیم. برخی از سیاست مداران با نفوذ آمریکایی متقاعد شدند. سپس در سال 2012، نفت تحریم شد اما اوباما آمد و متاسفانه موافقت کرد که به رژیم کمک کند. این توافق بد، کل جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این توافق باید لغو شود. پرزیدنت ترامپ 120 روز به عنوان اولتیماتوم به پارلمان اروپا اعلام کرد. رژیم هیچ تغییری را نخواهد پذیرفت و اروپایی ها هم قادر به انجام کاری نخواهند بود.
من امیدوارم یک تغییر در اروپا ببینم، زیرا فدریکو موگرینی ، که رهبر مذاکرات با ایران را دارد، سابقا عضو حزب کمونیست ایتالیا بوده است. آنها نام حزب خود را 2 بار تغییر دادند: اول حزب دموکرات چپ و امروز حزب دموکرات ایتالیا. من از دوستان ایتالیایی ام شنیدم که در انتخابات آتی ایتالیا، این حزب قدرت خود را از دست می دهد و ما امیدواریم که از شر موگرینی خلاص شویم که آخرین کمونیست ناتمامی است که رهبری مذاکرات اروپا با ایران را بر عهده دارد.

گفتگو و نظر
//]]>